letak salji

kembali ke zaman kanak-kanak



tadaaa ~








salam malam jumaat .. hai sahabat .. how are you today ? hehe fine ..?  .smile pleasee ..
untuk entry kali nie fiffpy nak cerita pasal aktiviti fiffpy malam nie ..
tengok gambar kat atas tu .. hah .. tulah kerja fiffpy dengan khusyuknya dari jam 7 sampai jam 10.30 tadi ..
lepas fiffpy masak kat dapur fiffpy terus masuk bilik pinjam buku warna adik sepupu dan warna terus warnakan ... wahwaah , tersa seperti kembali ke zaman persekolah sahaja fiffpy rasa tau .. hehe
tengok tu hasil karya fiffpy .. cantik ka ? respon sikit .. hehe 

Sorrylah sebab ndak berapa terang sebab fiffpy guna kamera laptop .. tu yang ndak berapa terang tu ..
handphone fiffpy rosaklah .. yang satu fiffpy bagi mama . lagipun fiffpy rasa tidak guna pun ..hehe laptop kesayangan sahaja di hadap .. kadang buka simcard pun cuma pinjam  handphone nenek kesayangan fiffpy ..
hehe








kenapa aku bertemu orang yang salah





Tarik Nafas Lepas Tarik

Nafas Lepas ⇩ Tarik Nafas
Lepas . Alhamdulilah kita
masih diberi peluang untuk
bernafas di bumi Allah ini.


kenapa aku asyik bertemu dengan orang yang salah ?


1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.



2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.


3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK, KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan…

6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.

Apabila kita redha pada sesuatu yang mengecewakan hati kita, maka percayalah Allah akan menggantikan kekecewaan itu dengan sesuatu yang lebih baik. insyaAllah :)




accidentally struck




selamat malam .. apa khabar ? fiffpy ada satu cerita yang paling . huuuhhh .. sakit jantung nie bila ingat balik tu .. aduhhh .. :(   fiffpy terlanggar kereta orang . Ya Allah .. paniknya fiffpy bila ingat balik tadi . ngeri tau .. 
begini ceritanya .. tadi fiffpy dan keluarga makan malam kat luar di OCEAN KING .. nun sana dekat pasir putih ka nama tempat tu .. maybe lah . i'm not sure 100% ..ermmm...
fiffpy continue cerita lah ya .. Lebih kurang jam 7 lebih pm fiffpy dan family cadang pergi makan kat luar ..so memandang kan kami nie seperti team maen bola .. so , kami pun pergi dengan menggunakan dua kereta ..
pakcik drive wira hitam dan fiffpy drive vios ..  sampai kat ocean king kami pun makan lah  . makanannay sedap-sedap jugalah . cuma fiffpy kurang gemarlah di sana sebab fiffpy takut tengok laut kalau malam .. dan ada tu  ****   .(rasanya tak boleh dinyatakan disini )



ini lah ocean king seafood-sandakan


Selepas makan , kami pun mahu pulang lah ke rumah .. fiffpy dan family pergilah kereta ..fiffpy udah start dah enjin nie .. dan mulalah reverse la ke belakang .. undur punya undur terlanggar kereta orang .. Alamak ..!! habislah aku . habislah ...!!! fiffpy cakap dengan adik fiffpy . gelabahnya fiffpy time tu . sudahlah guna kereta orang nie langgar lagi kereta orang .... fiffpy majukan ke depan sahaja terus belok keluar .. astagfirullah  .. jiwa kacau betullah time tu ... entahlah . fiffpy tengok kereta pakcik then tgok juga tyme reverse ..ndak tahulah fiffpy .. 
aduhhh .takutnya ... kenapa boleh jadi macam tu ? ? why ??  :(


Adik fiffpy kata tu kereta wira merah .. fiffpy pun ndak nampak sudah . takut fiffy .. keluar sahaja terus ..
Kepada tuan kereta .. "Saya Minta Maaf .. Saya Betul-betul nie Tak Sengaja .. Sumpah ..!  "


Like this lah tu kereta . jika tak silap .. belakang kereta tu juga yang fiffpy langgar .harap-harap sangat ndak teruk  juga yaaa .. Ya Allah , bantulah hamba .. 





kereta nie pulak part belakang tu tercabut .. tapi balik rumah pakcik betulkan  .Alhamdulillah , syukurlah .. tidak terlampau teruk juga .. tapi kereta orang tu . walahualam 
.. .i ..i..I do not know. :(



Sampai kat rumah pakcik ketawakan fiffpy .. pakcik kata abislah kau *** di kejarlah kau nanti tu cina ..
aduhh !! gerigau tahap dewa ni .. 
bad luck

So , moral value for today .. jangan pandu laju-laju .. hati- hati selalu..
fiffpy ndak tahulah kalau fiffpy berani lagi .. 

confident tahap dewa ka @ half or maybe zero ?
but , i think .. no .. saya takkan takut .. biasa lah jika baru-baru bawa kereta kan ..
kalau teruk tadi tu .. kompom melayang lesen P ku .. abis....
sia-sia segalanya .. 

Oklah .. fiffpy rasa sampai sini sahajalah entri kali nie .. orang di rumah ni habis ketawakan fiffpy .
arghhhh .. debar-debar ni masih .. huhu ..
oklah .. salam 
daaa ..
enjoy reading k ..
peace ..

jika kita gagal janganlah sesekali menyalahkan orang lain dalam kegagalan kita tetapi kita mestilah mencari dan 
memperbaiki dimana salah dan silap kita supaya kita tidak gagal buat kali kedua...












bila kuah tumpah ke nasi ,idea mencurah buat entry




welcome to my online diary..yayy !!!
hai kawan ..selamat malam ..hehe  sudah tido ker ? uisehh , cakap semenjung pula fiffpy ya .
hehe  .. for this entries fiffpy nak cerita sedikit aktiviti fiffpy sepanjang hari tadi ..warghhh ..
penat sangat ehh .. dari pagi fiffpy basuh pakaian .. sampai petang tuu ..
even used the washing machine .. ehh, tapi.. P.E.N.A.T juga lah ..huh! 
bayangkan ya . dari jam 7 pagi sampai jam 6 petang fiffpy basuh pakaian baru siap .. ishh2 ..
mahu bermuka buku , bertwitter bersama burung biru dan berblogwalking pun tidak ada masa .. sungguh padat masa fiify tadi ..ishh ,ish ,ishh .. kesian .. hehe

 tapi ndak apalah itulah keistimewaan perempuan .. mampu melakukan kerja-kerja rumah untuk memudahkan ahli dalam rumah tu kan ? tapiiii , kalau yang malas tu fiffpy no komenlah ..  depend on herself lah kan .. ? kalau boleh janganlah selfish sangat ...kita kena jalankan tugas kita jugalah kan .. tapi , lelaki pun kena jugalah pandai bantu-bantu juga lah .. jangan harap perempuan jak ..lagi-lagi kalau abang atau adik .. mula lah tu membuli adik beradik lain .. suka sakat ..kalau terasa jangan marah .. hehe
adik fiffpy pun kadang-kadang macam tu juga . semua kena mama yang sedia .. naik geram juga fiffpy tengok .tapi kalau hati ndak tahan memang kena juga dia sana . hehe 
aishhh . panjangnya lalutan . hehe ok . back to my busniess .. uik .. bisneslah sangat .. haha 
bukan bisnes . itu istoryy maa .. aiyaa ..

Actually ka .. bukan full time tulah fiffpy basuh pakaian .. fiffpy ada juga keluarg kejap . pergi hantar pakcik dan familynya ke airport . sebab diowg balik k.l pagi tadi ..Then , pastu pi ambil barang tempat mumy fiffpy baru balik rumah sambung tugasan yang masih menunggu ngan fiffpy . hehe 
fiffpy ragu juga time drive tahu .. mahu tahu kenapa ? sebab .. sebab .. fifpy terlupa bawa cermin mata fiffpy 
astagfirullah .adaka patut ? sudah rabun tak sedar diri . hehe tapi InsyaAllah kalau pagi-pagi fiffpy tidak takut juga lah . malam mungkinlah . gelap kan .. 


Alaaa ,tangan fiffpydah penat mata nak tutup . fiffpy tido dulu ya . selamat malam .   sorry jika ada salah -salah ya . mengantuk oo ..
enjoy reading k ? goodboy /girls . hehe
daaaa

school holiday will be over




"schools as well as holidays will be over "

welcome the new year. goodbye old year ..
pejam celik , pejam  celik sudah mahu habis sudah kan tahun 2012 dan akan berakhir lebih kurang 2 minggu 
lagi .. huh !! pantas sungguh masa itu berlalu right ?
erm .. setiap dari kita mestilah ada pasamg azam barukan .. ? setiap tahun baru macam-macam azam yang di pasang ..
 new spirit and a new determination..
kan kan kan ?
for me , oklah tu . bagus lah sebab kita ada alternatif untuk mentransform kan diri kita jadi transformer . transformer?
haha . no lah .. "transform " baru betul ..
actually , benda tu bagus lah .. as long as kita punya azam tu positif.. 
anjakan paradigma ..
ndak akan lah kita masih mahu di takuk yang lama kan ?cuti sekolanie fiffpy teda berjalan-jalan 
@ cuti-cuti itu malaysia ..
hehe 
 kalau boleh lah kan fiffpy teringin sangat mahu pergi DESA CATTLE..
nun sana di kundasang ..
cantik tempatnya .. fiffpy nie orang sabah sahaja tapi menjelajah pun sabah belum semua di terokai 
apalah macam ? hehe sapa sudah pernah pegi desa cattle ?
angkat tangan .. fiffpy nampak tu ..fifiipy kan ada camera cctv ..
tu diatas tu .. 
hehe






sabah pun hebat kan ? Ini gambar dekat kundasang tau . bukan new zealand  mahupun mana-manalah negara yang sejuk ..

I hope I will go to beautiful places also..
urmghhhh . i think that all for this entries .. fiffpy mahu sarapan ..
daaa . hehe





the moment



salam ahad . hye guys .. how are you today ?
alhamdulillah still boleh menghirup udara yang segar dan melihat d bumi Allah
menghirup ka erk ? hentam saklah ya .. hhe
erm .. to this day there is no best plan. So sit quietly in the house and do the daily routine MUST open this my beloved laptop. arghhhh . erm .. bosan saya you ..
;(



actually ,yesterday  my cousin  and I plan like a walk in the city is supposedly sandakan tu. but as my beloved sister was a fever therefore plan to walk postpone the Day went on a yet to be determined more .. I just remembered the night I went to my grandmother's sisters house .. what marriage feast .. actually I did not like to go like that, but the grandmother had just follow lah.boring also bring home..marriage is a visit to the home of the bride groom ceremony on Saturday .. simple but many families also collected. sing many songs in use as a live music band. The most I was impressed and surprised even some of the boys are still young 7 year old had learned to play the drums. boy started to have great talent. not only that, him can also sing. good voice ..
~tadaa ...this is the cute boy .. they called him " acik"


 



erm ... after witnessing the performances of our cute boy came back to the house around 4 hours so..penatlah weii ..   hehe
in the night we went to ur house again .. for an night party. hehe fun see people dancing.  
about 10 hours my family and I back home..
home sweet home lah sangat ya . hehe

i think thats all lah for entries this time ..
love papa mama 

really miss them ...


my sweety mummy 


as'salam sabtu !



hai sahabat , selamat pagi dan salam sabtu ..  
pelik ya . tetiba fi bgun dan  ber high mood mengupdate  blog cmel nie ..
as me know , not you , you n you .. hhe jan marah  .main2 sahaja.  fifpy bukan lah aktif sangat berblog2 nie .
I actually do not know want to say anything. 
apa ya .. apa ya?

ermmm .. teadalah ..
fi stoplah ..actually  planning a walk with cousin .. 
but , ermm .."malas pulak .. not in mood .. haha
oklha .. outlah .. 



salam

istanbul aku datang ?







 hai  sahabat , ermm.. sudah tengok istanbul aku datang . ? 
fiffpy  sudah tengok  .. lakonan lisa surihani (Dian),tomok( Azad ) dan beto kusyairy (Hariss).. ermm .. best jalan ceritanya .. first2 tu lucu2 ..kan, kan ,kan ? bagi yang sudah tengoklah .. yg belum tgok .. bleh tgok dekat astro first .. 
(prmote astro nampak , kn ? hhe
bukanlah .. fifpy cakap jak sebab fiffpy bru tengok petang tadi with family .. bestlah cerita tu .. kami ketawa 
sahaja .. Gelagat lisa dalam cerita nie lucu lah .. kelam kabut .. tapi terbaiklah . congrats buat lisa surihani ..
best sangat-sangat .. hhe
tapi kenapa endingnya dian dengan hariss erk ? pelik lah . hhe
ohya , nie merupakan  sinopsis istanbul aku datang .. 


Sinopsis Istanbul Aku Datang 
Istanbul Aku Datang mengisahkan gadis periang dan manja bernama Dian. Keinginannya cuma satu - untuk berkahwin dengan teman lelakinya, Azad.

Masalahnya, Azad sedang mengikuti kursus perubatan di Istanbul yang mengambil masa enam tahun. Terlalu lama untuk Dian terus menunggu lalu dia berazam untuk ke Istanbul dan mendapat lamaran perkahwinan daripada Azad supaya mereka boleh segera berkahwin dan tinggal bersama di Istanbul, sementara Azad boleh meneruskan pengajiannya.

 Malangnya, apabila Dian tiba di Istanbul, dia disambut tawar oleh Azad yang risau kehadiran Dian mengganggu fokusnya. Dia juga tidak senang Dian menumpang di flatnya yang dikongsi dengan dua kawan lain. Mahu tidak mahu, terpaksalah Dian mencari rumah baru.

Namun, ia tidaklah semudah disangka. Selepas membayar sewa tiga bulan untuk pangsapuri pilihannya, dia mendapati tertipu kerana rumah itu sudah pun diduduki lelaki Melayu, Harris. Disebabkan tuan rumah sebenar pergi bercuti, terpaksalah mereka tinggal sebumbung buat sementara waktu kerana kedua-duanya berkeras mereka masing-masing berhak tinggal di situ.

Perang dingin pun bermula antara mereka kerana masing-masing berasakan teman serumahnya begitu merimaskan. Pada masa sama, Dian terpaksa merahsiakan situasi daripada Azad yang pastinya akan mengamuk jika dia dapat tahu Dian tinggal serumah dengan seorang lelaki yang bukan muhrim.


Read more: http://buzzera.blogspot.com/2012/01/sinopsis-istanbul-aku-datang.html#ixzz2EGw4nQKL



oklah , rasanya itu sahaja entry fiffpy untuk kali nie .. ok pergi dlu ... daa

opsss, wait wait . before that , remember !
"...don't pamper your bf ...."

ayat istanbul cinta .. hhe





Lima Jambatan keHidupan

1.Jambatan terpendek adalah: PUTUS ASA 
2.Jambatan terpanjang adalah: PENGHARAPAN 
3.Jambatan terkuat adalah: IMAN 

4.Jambatan termahal adalah: PENGORBANAN 
5.Jambatan terindah adalah: KASIH SAYANG 






semarakan kedamaian


tersentuh hati tatkala si kecil menjadi mangsa kerakusan ,keegoan dan kesombongan
manusia yang berhati binatang .. hanya mampu menyumbangkan doa buat mereka ..
semoga mereka sentiasa berada dalam perhatian dan lindungan Allah s.w.t ..
Rasanya baru sekarang mampu aku memberi fokus buat isu ini kerana terlalu banyak orang yang 
menyampaikan sehingga kan punya keraguan di hati untuk mempercayai ..
apapun  , alhamdulillah .. rakyat malaysia masih peka terhadap rakyat palestin ..
semoga mereka tabah !!


********


selama ini kumelihat
 dunia penuh keganasan 
jeritan tangisan itu 
tersentuh hatiku 
bila kah semua ini akan akan berakhir?





  

manusia hilang pertimbangan .
kuasa menjadi rebutan
tiada ketawa riang
di mana cahaya 
 si kecil itu menjadi mangsa



pembunuhan 
penindasan 
milik jiwa keegoan
keamanan 
kebebasan
impian kekal impian
Leburkan rantai penghalang
harapan kita.


Semarakan perjuangan kedaiman..



everyone lets pray to Gaza ..palestin now 





kasih isteri . jasa suami






Pada Suatu Hari....


Seorang isteri menangis2 nak mandikan jenazah suami dia.. bapak mertua dgn polis forensik x bagi.. sambil menangis isteri berkata ini janji kami suami isteri.. jika abang mati dulu kamu (isteri) mandikanlah jenazah abang, Andai kamu (isteri) mati dulu dari abang, abang akan mandikan jenazah kamu..


dari luar bilik mayat hospital seorang ustaz masuk tanye ape hal then ustaz tu kate x pe kalau isteri nak mandikan jenazah suami.. ustaz tadi bersama beberapa org lagi temankan si isteri mandikan jenazah suaminya..
dengan tenang isteri membasuh muka suaminya sambil berdoa, "Inilah wajah suami yang ku sayang tetapi Allah lebih sayangkan abang.. Moga Allah ampunkan dosa abang dan satukan kite di akhirat nanti.."
membasuh tangan jenazah suami sambil berkata "Tangan inilah yang mencari rezeki yang halal untuk kami, masuk ke mulut kami. moga Allah beri pahala untuk mu suami ku.."
...
membasuh tubuh jenazah suami smbil berkata "tubuh inilah yg memberi pelukan kasih syg pd ku dan ank2,moga Allah beri pahala berganda untukmu wahai suamiku"
membasuh kaki jenazah suami smbil berkata "dgn kaki ini abang kluar mencari rezki utk kami, berjalan dan berdiri sepanjang hari semata2 untuk mencari sesuap nasi,terima kasih abang...moga Allah beri kau kenikmatan hidup d akhirat dan pahala yg berlipat kali gandanya"


selesai memandikan jenazah suaminya, si isteri mengucup sayu suaminya dan berkata "trima ksih abang krana aku bahagia sepanjang mnjadi isterimu dan terlalu bahagia dan trima kasih krna meninggalkan aku bersama permata hatimu yg persis dirimu dan aku sbg seorang istri redha akn pemergianmu krna ksih syg Allah pd mu."


Ya Allah...
Betapa sucinya hati seorang isteri pada suaminya..


syurga firadus


Dari Asma bin Yazid R.Ha berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda "Barangsiapa memelihara kehormatan saudaranya yang muslim ketika dia tidak ada (dimajlis itu, contohnya seseorang telah mengumpatnya, kemudian dia telah mencegah orang itu dari terus mengumpatnya), maka Allah SWT akan menjamin untuknya daripada pembebasan api neraka jahanam." (HR Musnad Ahmad)





Anas Mencium Keharuman Syurga Firdaus

ANAS bin Nadhar adalah pemuda Muslim yang sangat cekal dan kuat dalam menghadapi apa jua rintangan. Beliau merupakan salah seorang pengikut Rasulullah di medan peperangan.
Beliau sangat gagah ketika bertempur di medan perang ibarat seekor singa yang garang. Semua musuh yang datang akan ditentang dan dibunuh habis-habisan.
Anas pernah melakukan kesilapan pada masa lampau iaitu tidak dapat bersama Rasulullah untuk pergi berjuang di medan peperangan Badar. Apabila mengenang kembali zaman yang lampau itu, beliau betul-betul terasa menyesal dan ingin menebus kembali kesilapannya itu.
Anas ingin terus berjuang menentang musuh pada peperangan yang akan datang. Betapa bersungguh-sungguhnya niat Anas itu, sehingga beliau menemui Rasulullah dan berkata: "Saya tidak menyertai engkau, ya Rasulullah ke medan perang Badar, sewaktu mula pertama kali engkau berhadapan dengan musuh Allah. Sekarang saya berhasrat benar, semoga nanti Allah akan memperkenankan saya memerangi kaum musyrik dan membuktikan betapa besarnya keimanan saya".

Apabila sampai masanya, pergilah Anas bersama-sama tentera Muslimin ke medan pertempuran di Bukit Uhud. Maka berlakulah pertempuran antara tentera Muslimin dengan tentera Quraisy.
Mereka saling berasak-asak, tikam menikam, panah memanah, sehingga lari bertempiaran musuh-musuh Allah itu dalam keadaan ketakutan. Di saat yang sangat kritis itu, Anas berteriak dengan suara yang lantang,
"Tuhanku, ampunilah aku daripada kesalahan yang telah diperbuat oleh mereka yang telah lari dan sucikanlah diriku daripada kekejian yang diperbuat oleh kaum Musyrikin."

Pada peringkat pertama, tentera Muslimin telah menemui kemenangan. Tetapi disebabkan kesalahan yang mereka lakukan iaitu dengan turun dari Bukit Uhud untuk mengutip harta yang ditinggalkan pihak musuh menyebabkan pihak musuh berpatah balik dan menyerang hendap mereka dari belakang.
Keadaan yang tidak bersedia ini menyebabkan tentera Muslimin ditentang habis-habisan.
Dalam keadaan begitu, Anas terus maju ke hadapan menentang pihak musuh yang datang secara mengejut itu.

Lalu beliau menghampiri Saad bin Muaz dan berkata: "Lihat ya Saad, itulah sayap-sayap syurga yang telah kelihatan. Aku telah mencium keharuman kasturinya di bawah tanah Uhud".

Anas sudah mengetahui bahawa ajalnya sudah hampir menjemputnya di perang Uhud. Beliau terdengar seolah-olah bidadari syurga sedang memanggil-manggilnya. Kemudian Anas terus mengayunkan pedangnya ke kiri dan ke kanan memerangi musuh sedaya upaya.

Ketika itu, Anas berada di tengah-tengah pasukan musuh dan api peperangan semakin hebat membakar. Tiba-tiba terdengar satu suara daripada tentera Quraisy mengatakan Rasulullah telah dibunuh.

Mendengar laungan itu, Anas menjadi lemah dan hancurlah hatinya. Malah menambahkan lagi hasratnya untuk syahid di medan peperangan. Beliau semakin marah dan terus menentang musuh sambil hatinya berkata, "Muhammad telah pergi dan tidak kembali lagi. Muhammad telah berangkat ke hadrat Tuhan-Nya, dan biarlah aku orang yang mulamula mengikuti jejaknya dan berjuang di bawah kibaran benderanya".
Setelah itu, gugurlah pahlawan Anas dengan luka-luka pada jasadnya lebih daripada 80 tempat kerana terkena pedang, panah dan tombak musuh.
Hancur berkecai jasadnya sehingga tidak dikenali lagi, kecuali adik perempuannya yang dapat mengecam mayat Anas melalui jari-jari tangannya. Begitulah nasib Anas bin Nadhar yang telah syahid sebagai pahlawan Islam yang berani.

walualam ..  ini merupakan cerita yang aku baca di blog lain .. so , terasa menarik share pulak disni . untuk penambahan ilmu .. :) 
semoga menguatkan semangat kita untuk berterusan mencintai agama Allah dan mengamalkannya .

amalan si wanita muslimah

1. Mendirikan solat

Semua manusia yang sudah mencapai umur baligh diwajibkan keatasnya solat fardu lima waktu sehari semalam. Solat fardu dengan rajin dan lakukannya solat sunat bagi menampung kekurangan yang terdapat pada solat wajib itu tadi.

2. Menjaga solatnya

Seseorang yang wajib solat dituntut juga khusyuk ketika menunaikan kewajipan itu. Selain khusyuk,menunaikan solat juga dituntut beristiqamah iaitu melakukan solat dengan berterusan mengerjakannya serta menjaga waktunya, ini bermaksud solat itu mesti diawal waktu dan tidak berlengah- lengah.

3. Bersyukur dan redha

Manusia ini biasa mempunyai tabiat yang buruk kerana apabila ditimpakan ujian atau musibah sering mengeluhdan adakalanya seperti menyalahkan takdir. Sebaiknya kita bersyukur dan redha dengan setiap pemberian Allah.

4. Selalu bersedekah

Murah hati adalah sifat yang mulia. Kehidupan akan menjadi indah dan bahagia apabila semua orang ada perasaan ingin saling bantu membantu sesama saudara seagama. Sehingga malikat berdoa agar orang yang rajin memberi sedekah itu Allagh S.W.T akan gantikan dangan ganjaran yang berlipat kali ganda.

5. Menjaga maruah diri

Untuk menjadi wanita solehah hendaklah wanita itu menjaga maruahnya dengan menutup aurat dengan betul.memelihara diri dan kehormatannya serta menjauhi perlakuan yang boleh mendorongnya melakukan maksiat dan perbuatan keji.

6. Takut murka Allah

Wanita solehah sentiasa patuh kepadaajaran Allah dan menjauhi semua laranganNya. Walaupun Allah tidak dapat dilihat tetapi sentiasa merasakan Allah itu maha melihat semua perbuatan hambaNya.

7. Menjaga amanah.

Sebagai wanita perlulah menjaga amanah yang telah dipikulkan ke atasnya seperti amanah menjadi seorang isteri, seorang ibu , seorang pekerja, seorang tertangga. Amanah kepada Allah seperti di dalam surah Al-Fatihah , ‘kepada Engkau kami menyembah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan.

8. Pandai mengaji Al-Quran

Wanita solehah selain solat, menjaga solatnya dengan istiqamah, menjaga amanah dan memelihara diri, mestilah juga tahun mengaji quran dan suka /sering menjadikan Quran itu sebagai sahabatnya. Sesungguhnya rumah yang tidak diperdengarkan alunan bacaan Quraan ibarat sebuah kubur.

suka, sayang , atau cinta ?

PERBEZAAN ANTARA SUKA,SAYANG & CINTA . . 

Saat kamu MENYUKAI seseorang, kamu ingin memilikinya untuk keegoanmu sendiri.
Saat kamu MENYAYANGI seseorang, kamu ingin sekali membuatnya bahagia dan bukan untuk dirimu sendiri.
Saat kamu MENCINTAI seseorang, kamu akan melakukan apapun untuk kebahagiaannya walaupun kamu harus mengorbankan jiwamu.


Saat kamu menyukai seseorang dan berada disisinya maka kau akan bertanya,"Bolehkah aku menciummu?"
Saat kau menyayangi seseorang dan berada disisinya maka kau akan bertanya,"Bolehkah aku memelukmu?"
Saat kamu mencintai seseorang dan berada disisinya maka kau akan menggenggam erat tangannya...


SUKA adalah saat ia menangis, kamu akan berkata "Sudahlah, jangan menangis."
SAYANG adalah saat ia menangis dan kamu akan menangis bersamanya.
CINTA adalah saat ia menangis dan kamu akan membiarkannya menangis di bahumu sambil berkata, "Mari kita selesaikan masalah ini bersama-sama. "


SUKA adalah saat kamu melihatnya kamu akan berkata,"Ia sangat cantik/tampan dan menawan."
SAYANG adalah saat kamu melihatnya kamu akan melihatnya dari hatimu dan bukan matamu.
CINTA adalah saat kamu melihatnya kamu akan berkata,"Buatku dia adalah anugerah terindah yang pernah Tuhan berikan padaku.."


Pada saat orang yang kamu SUKA menyakitimu,maka kamu akan marah dan tidak mahu lagi bicara dengannya.
Pada saat orang yang kamu SAYANG menyakiti hatimu, kamu akan menangis untuknya.
Pada saat orang yang kamu CINTAI menyakitimu, kamu akan berkata,"Tak mengapa dia hanya tidak tahu yang dia lakukan."




‎"Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu, tetapi aku pasti kalah berhujah
 dengan seorang yang jahil kerana orang yang jahil 
tidak faham landasan agama."

[Imam as Syafie]




Aku , mereka dan Camera



SEBELUM
selamat malam . apa khabar? sihat ? baik ? ok ? hehe
ok malam nie update lagi entry ..hhe 'begini ceritanya .. hhe memandangkan cuti semester [cuti sekolah] sudah bermula .. kami form 6 niekan tiada juga aktiviti ..tetapi masa last paper exam stpm sem 1 cikgu Adura [guru kaunseling ] bagi
announcement tentang aktiviti anjuran Giatmara Libaran Sandakan ..aku tertariklah ..jadi sebelum paper ekonomi bermula aku pun pegilah jumpa cikgu adura minta borang dan bagi nama .. kursus yang aku ikuti ada dua . yang pertama kursus graphic Design & Advertising ..1 lagi kursus teknologi penyejukbekuan & penyaman udara .. full sebulan lah dua2 aktiviti nie ..hehe
..

Selang beberapa minggu pihak pengurusan Giatmara pun ada call dan informkan aktiviti sambil bertanya comform ka aku ikut . hehe ..jadi jawabnya YES!! COMFORMLAH !! 
.haha



SEMASA

19 -23  November 2012 
(kursus graphic design &advertising)
pada hari pertama kursus tu ak datang lewat ..hehe Segaja cari pasal . Iyya ka iya ?
endak bha pula .. lambat bah pulak besiap .. hhe Pada hari tu sampai jak di sana kami berkenalan dengan cikgunya. dan sebahagian peserta .. kawan2 ku pun ada juga .. alia,samsuri , dang, noy , phaz, shakira , emma ,suryanti dan ada lah kawan2 lain dari sekolah lain. dari smk sandakan , smk agama sandakan , smk perempuan , smk
merpati , mrsm kalau tidak silap ..[mungkin ada yang lain .maaflah aku lupa] hehe ^_^
kami lebih kurang 20 orang macam tu .. best ..best ..best .. hehe kami berkumpul dalam studio utama graphic design dan di ajar macam2 ..contonhya , cover majalah , kad kahwin, poster ,banner , produk 
(kopi & teh ) ..Cikgu yang mengajar kami Puan Lidya .. bestlah cikgu nie ..peramah ..
hehe
Terima kasih cikgu ! Ilmu yang cikgu ajar tidak akan di lupakan . =)  love u lah cikgu ..hhe ..
Erm , sepanjang aktiviti nie berlansung banyak input lah aku dapat . hehe Makanan lagi kenyang bah ..
pagi ,tengah hari , dan petang .. tempat solat pun senang .. terima kasih pihak pengurusan .:) Yang penting aku bersyukurlah . dapat pengalaman . hhe



inilah kami .. comel ka ? haha



KERJASAMA GiatMara Malaysia dan rakan strategiknya, Utusan Malaysia bagi melahirkan Kelab Teknologi Bumiputera, bertujuan memasyarakatkan bidang kemahiran teknikal dan vokasional melalui Program Latihan 1Malaysia yang kurikulum modularnya akan dirangka secara bersama selepas ini.




23 NOVEMBER 2012

merupakan hari terakhir dan penutupan bagi kursus yang kami  ikuti selama 5 hari .. Penutupan tu berlansung skitar jam 11 .. dirasmikan oleh Tuan haji .. [ lupa...]  haha . ada penyampaian sjil peserta dan 
peserta terbaik .. hehe Ohya lupa pulak . sebelum tu ada slide show hasil kerja kami .. 
makkk oiii , lcu ... haha hasil kerjayaku tu smbrang sak .awal2 lagi ditayang ...malunya .. >_< 
hhe  ketawa sendiri lagi menengok hasil kerjaya sendiri yang bertabur .haha  ..punya main buruk .haha









Selepas aktiviti gambar bergambar .. kami pun di sediakan makan .. sekitar jam 12 lebih kami majlis pun bersurai . hehe aku pun balik .. 
tahniah kepada yang berjaya menghabiskan kursus nie ..
buat warga giatmara :
kalau ada sumur diladang ,
boleh saya menumpang mandi ,
 kalau ada umur yang panjang ,
insyaAllah akan datang kita jumpa-jumpa lagi ..

hehehe 


assalammualaikum w.b.t