letak salji

reunion hari-hari ke sekolah .







Alhamdulillah.. senyum-senyum hati..


"Ahahaa.. aku dah tahu kenapa kau ponteng kelas.."



"Haa? kau tahu apa?"



"Aku tahu.. selama ni, kau selalu lupa.. kan?"



"Lupa? Maksud kau?"


"Kau lupa bahawa study itu amanah."

"Gulp." 

Yups. Begitulah.. Study itu amanah. Nanti, Allah akan tanya pasal amanah study ni.. Then, apa jawapan yg kita boleh bagi? Kita study sungguh2, sekadarnya, atau bermalas-malas? 

Tepuk dada, tanya diri sendiri. Hehee =)
Ingat peringatan dpd Allah:

"Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanah-amanah yang dipercayakan kepadamu sedangkan kamu mengetahui" [Al-Anfal: 27]




fiffpy baru tersedar selepas membaca  dialog pendek diatas. Dalam sedar mahupun tidak sedar sebenarnya kita sebagai manusia di muka bumi ini sebenarnya sedang memikul sebuah tangggungjawab dalam menjalani sebuah kehidupan ..Ya Allah , fiffpy insaf akan hal tersebut.. Sejujurnya ,selama fiffpy bersekolah bermula dari ta dika sehingga ke tingkatan 6 sekarang ermm . .. rasanya , fiffpy mudah lupa akan "amanah yang sedang di pikul .." .. Selalu alpa akan tanggungjawab tersebut ..Alangkah ruginya selama fiffpy bersekola fiffpy selalu main-main dan tidak serius dalam  belajar semasa di sekolah .Walaubagaimanapun , fiffpy tetap bersyukur sebab pengetahuan yang baru fiffpy perolehi inilah boleh menyedarkan fiffpy daripada terus alpa dan mudah lupa akan harapan baharu dalam tahun baru ini ..
masih mood tahun barulah katakan  .  hehe 

Oklah sebelum fiffpy banyak lagi mahu mengarut . bagus fiffpy ceritakan sedikit permulaan masuk semula ke sekola tadi .. Waa, langsung tidak excited mahu pi sekolah . haha bertuah punya budak ! haaah , ini masa fiffpy belum baca tau yang kat atas tu . Lupa akan tanggungjawab .. but , for tommorow . Inshaa Allah  sudah sedia untuk belajar bersungguh-sungguh . Doakan ya .. terima kasih ..( =.= )   Kata cikgu Hs  yang ajar kelas fiffpy subjek pengajian Am 
untuk tahun baru ni  `2013 ` datanglah rajin ke sekola . jadikan setiap kali datang ke sekola sebagai reunion kamu ..ini tidak sudah habis sekolah baru sibuk-sibuk mahu buat reunion lah pulak..seisi kelas ketawa .. hehe tapi betul juga kata cikgu tu kan .?. hehe  Selain tu cikgu tu cakap juga yang budak pemalas-pemalas datang sekola nielah yang akan sibuk cakap rindu sekola . samaada di facebook or mana-mana lah  . hehe Maybe juga kan .. fiffpy pun ndak tahu ..
hehe 


 USAHA tanpa DOA adalah kesombongan. DOA tanpa USAHA adalah kebohongan.



 Jadilah seperti AKAR yang gigih mencari air, menembus tanah yang keras demi sebatang pohon. Ketika pohon tumbuh,

berdaun rimbun, berbunga indah, menampilkan elok pada dunia dan mendapat pujian, akar tak pernah iri, ia tetap sembunyi dalam tanah. Itulah makna dari sebuah KETULUSAN.




Semoga keikhlasan, kejujuran, kesetiaan, kesabaran selalu menghiasi hati kita... :)

















RAHSIA KHUSYUK DALAM SEMBAHYANG

Seorang ahli ibadah bernama Isam bin Yusuf, dia sangat warak dan sangat khusyuk solatnya. Namun dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasakan kurang khusyuk.

Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Isam dan bertanya : "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?"

Hatim berkata : "Apabila masuk waktu solat aku berwuduk' zahir dan batin."

Isam bertanya, "Bagaimana wuduk' zahir dan batin itu?"

Hatim berkata, "Wuduk' zahir sebagaimana biasa, iaitu membasuh semua anggota wuduk' dengan air. Sementara wuduk' batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :-

1. bertaubat

2. menyesali dosa yang dilakukan

3. tidak tergila-gilakan dunia

4. tidak mencari / mengharap pujian orang (riya')

5. tinggalkan sifat berbangga

6. tinggalkan sifat khianat dan menipu

7. meninggalkan sifat dengki

Seterusnya Hatim berkata, "Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat. Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku bayangkan Allah ada di hadapanku, syurga di sebelah kananku, neraka di sebelah kiriku, malaikat maut berada di belakangku, dan aku bayangkan pula bahawa aku seolah-olah berdiri di atas titian 'Sirratul Mustaqim' dan aku menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhirku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik.

Setiap bacaan dan doa dalam solat ku faham maknanya, kemudian aku ruku' dan sujud dengan tawaduk, aku bertasyahhud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun."

Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.




ohya . fiffpy nak promote sedikit facebook versi malaysia nie ..iairti Marshable ..so rakyat malaysia ..pa tunggu lagi ..hehe